måndag 23 juni 2014

Varför tränar du?

"Vad ska du träna på då?" frågade ett barn min kompis när hon berättade för barnet att hon skulle träna på kvällen.

Jag tycker att det var en bra fråga. Vad var det som min kompis skulle träna på? Vad ville hon att träningen skulle ge?
Det är viktigt att ha ett tydligt mål med sin träning för att bli bättre, för att hålla motivationen uppe och för att kunna träna på rätt sätt.
Kanske vill man lära sig stå på händer. Eller orka springa en viss sträcka. Lära sig crawla. Eller göra 20 armhävningar i rad.
Kanske är målet med din träning att få frisk luft. Eller att rensa huvudet. Kanske vill du bygga muskler, eller gå ner i vikt.

Jag tränar därför att jag mår bra av det och för att det är roligt.
Sen vill jag bli snabbare, starkare och uthålligare också.
Det tydliga målet för den här sommaren är att bli en bättre cyklist.
En tekniskt mer skicklig cyklist, en uthålligare cyklist och en snabbare cyklist.

Nu när vi cyklat Orsa bajken så har jag nått mitt första delmål!
Vilken känsla, jag klarade det!
Nu ska jag klämma in lite annat än cykling i träningsschemat de närmsta veckorna. Springa lite mer och köra en del styrka. Men såklart kommer jag att cykla också, nu är det de 9 milen som ska cyklas i augusti som är nästa mål!

I Idre så testade jag och syrran Lofsans Rumppass. Vi körde inte hela programmet utan kände bara på övningarna. När det är nya övningar man ska göra tycker jag det är skönt att först prova dem lugnt och försiktigt innan man börjar ta i. Det är lättare att känna så att man verkligen gör rätt då och så minskar man skaderisken.
Det här rumppasset får det nog bli nu i veckan!














Utfallssteg bakåt.














Knäböj.














Korsande utfall.















Här gör vi sprintutfall med indianhopp.















Och sista övningen sidoutfall.

Lofsan hade lagt upp passet så att man gör övningarna i 4 varv.
Första varvet: 40 av varje övning, andra varvet 30 av varje övning, tredje varvet 20 av varje övning och fjärde varvet 10 av varje övning.
Utan vila! Rumpan får verkligen jobba men det blir också ett konditionspass.
Något att bita i i veckan alltså!

Efter midsommarhelgens alla godheter som jag stoppat i mig så ser jag fram mot att få lite mer ordning och reda på vad jag stoppar i mig igen. Två vilodagar efter Orsa bajken har vi också haft men nu är det nog med vilan!

/Storasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar